30 sept. 2010

Alegerea jucariilor potrivite pentru copil



Dupa cum relatam intr-unul din post-uri, am incercat sa ii alegem iubiricii jucarii care sa stimuleze gandirea, logica, jucarii care sa fie versatile, interactive si in acelasi timp distractive. Iubirica are deja o colectie considerabila de puzzle (foarte frumoase si deosebite) si 8 seturi lego (absolut divine) plus masinute teleghidate si faimosul elicopter pe care i-l vom da cand va implini 14 ani!!! Jeez...pana atunci o sa ne distram cu lego duplo pentru inceput. Ramane sa fac poze colectiei de jucarii pe care le are bebelache, dupa care le voi atasa pe blog, ca de fiecare data. Mai jos va atasez un articol care scoate in relief importanta alegerii jucariilor potrivite pentru copil. Se pare ca noi am ales bine! :D

LEGO a ajuns sa fie astazi mai mult decat un joc, a devenit un concept educational, care face obiectul studiilor de cercetare comportamentala si de tehnici de invatare. Cu ajutorul seturilor LEGO se predau, in scoli si gadinite, materii diverse, de la geografie la educatie civica. Manualele de pedagogie din toata lumea includ tehnici de predare, folosind celebrul joc de constructie. Am ales cateva dintre aceste idei, pentru ca sunt perfect aplicabile si acasa, in orele pe care le dedicati jocului impreuna cu copiii dumneavoastra:

1. Reproducerea, din piese LEGO, a mediului familiar copilului – casa, parculetul de joaca, strazile din jurul casei, gradinitei, scolii, copacii, cladirile mai importante – dezvolta capacitatile cognitive si de orientare in spatiu, spiritul de observatie si simtul proportiilor
2. “Umanizarea” peisajului construit cu figurinele din set permite o intelegere mai profunda a mediului civic, integreaza personalitatea copilului in spatiul comunitar, il ajuta sa inteleaga rolul pozitiv al politistului, al pompierului, al medicului si, astfel, sa se simta ocrotit, dar si responsabil, la randul lui, in timp ce se transpune in fiecare dintre aceste roluri.
3. Prin implicarea activa in jocul de constructie, mai ales daca participa mai multi copii, este stimulata dezvoltarea personala, socio-emotionala, prin activitatile de explorare, chestionare, gandire, comunicare. Asa se creaza abilitatile de lucru in echipa, de intelegere a diferentelor intre oameni, se realizeaza platforma psihologica de relationare cu ceilalti, construita pe respect solicitat si oferit.
4. Construirea unui proiect LEGO impreuna cu un adult stimuleaza in plus dezvoltarea limbajului, creativitatii, spiritului de organizare, manualitatii. Jocul imaginatiei, explorarea fomelor in trei dimensiuni, evaluarea proportiilor, verbalizarea pentru explicarea propriilor indoieli, nelamuriri, decizii, sunt de fapt element ele vizate de orice proces educational. Iar placerea jocului de constructie cu LEGO amplifica si grabesc efectele acestui proces.